تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش چیست؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان

لمینت دندان، کامپوزیت و روکش دندان، سه روش متداول در زمینه زیبایی دندان‌ها و اصلاح اشکال ظاهری آنها هستند. این روش‌ها با استفاده از مواد مختلف و فناوری‌های مختلف، به افراد امکان می‌دهند تا لبخندی زیبا و جذاب داشته باشند. در این مقاله، ما قصد داریم که به بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان بپردازیم و عواملی را که در انتخاب آن‌ها مؤثر هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان

لمینت، کامپوزیت دندان و روکش دندان، سه روش معمول در زمینه زیبایی دندان‌ها هستند که بهبود در ظاهر و شکل دندان‌ها  ایجاد می‌کنند. این روش‌ها هر کدام ویژگی‌ها و مزایا خود را دارند و بر اساس نیازها و ترجیحات فرد، انتخاب می‌شوند. در ادامه، برای داشتن یک انتخاب درست و قبل از نشان دادن تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش راجب هر کدام از این روش ها جداگانه صحبت می کنیم و خواهیم دانست که این روش ها چه هستند و پس از آن به مقایسه تفاوت ها خواهیم پرداخت.

لمینت چیست؟

لمینت دندان یک پوشش نازک از جنس سرامیک است که به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود. لمینت دندان برای اصلاح رنگ، شکل، اندازه و ترازبندی دندان‌ها استفاده می‌شود. دارای ظاهری طبیعی و زیبا است و مقاومت بالایی در برابر لکه‌دار شدن دارد. برای نصب لمینت دندان، باید مقدار کمی از مینای دندان برداشته شود تا لمینت بتواند به خوبی روی دندان قرار بگیرد. معمولاً در چندین جلسه توسط دندان‌پزشک نصب می‌شود و مدت زمان زندگی آن می‌تواند تا ده سال است.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان یک ماده مصنوعی از ترکیب رزین (پلاستیک) با شیشه است که به صورت لایه‌های متعدد روی سطح دندان اعمال می‌شود. کامپوزیت دندان نیز مانند لمینت دندان برای اصلاح عیوب ظاهری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای قیمت پایین‌تری نسبت به لمینت دندان است و می‌تواند در یک جلسه توسط دندان‌پزشک نصب شود.

همچنین، در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی کامپوزیت دندان، می‌توان آن را ترمیم کرد. اما کامپوزیت دندان دارای برخی معایب نیز است که در ادامه مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش به آن اشاره می کنیم. از جمله این تفاوت ها:

 کامپوزیت دندان حساس به رنگ‌های قوی است و می تواند با گذشت زمان لکه‌دار شود.

بیشتر بخوانید
مقدار و نحوه تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

همچنین، کامپوزیت دندان کمتر از لمینت دندان مقاوم است و مدت زمان زندگی آن می‌تواند تا پنج سال باشد.

روکش چیست؟

روکش دندان یک پوشش کامل از جنس سرامیک یا فلز است که کل دندان را می‌پوشاند. روکش دندان برای دندان‌هایی که دارای آسیب‌های شدید یا تخریب‌های گسترده هستند، مناسب است. این روکش می‌تواند دندان را از لحاظ زیبایی و عملکردی بهبود بخشد. دارای مقاومت بالایی است و می‌تواند تا بیست سال دوام داشته باشد. معمولاً در چندین جلسه توسط دندان‌پزشک نصب می‌شود .

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان از نظر قیمت

یکی از عواملی که در انتخاب بین لمینت، کامپوزیت و روکش دندان مؤثر است، قیمت آن‌ها است. تعداد دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، برندهای کامپوزیت که مراجعه کننده انتخاب می کند و سایر موارد در تعیین قیمت تاثیر دارند. به طور کلی، می‌توان گفت که لمینت دندان گزینه‌ای گران‌تر از کامپوزیت دندان و روکش دندان گزینه‌ای گران‌تر از لمینت دندان است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان از نظر زیبایی

زیبایی دندان‌ها نیز یکی دیگر از عواملی است که در انتخاب بین لمینت، کامپوزیت و روکش دندان تأثیرگذار است. لمینت دندان دارای ظاهری بسیار طبیعی و شفاف است و می‌تواند رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها را به طور متناسب با چهره فرد تغییر دهد. کامپوزیت دندان نیز می‌تواند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشد، اما کمتر از لمینت دندان طبیعی به نظر می‌رسد و امکان دارد با گذشت زمان رنگ آن تغییر کند. روکش دندان نیز می‌تواند دندان‌های آسیب دیده یا تخریب شده را پوشش دهد و ظاهری زیبا به آن‌ها ببخشد، اما می تواند کمی ضخیم و غیر طبیعی به نظر برسد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان از نظر ماندگاری

لمینت دندان دارای مقاومت بالایی در برابر لکه‌دار شدن، خراشیدگی و شکستگی است و می‌تواند تا ده سال طول عمر داشته باشد. کامپوزیت دندان نیز دارای مقاومت خوبی است، اما کمتر از لمینت دندان است و می تواند تا بیش از پنج سال ماندگاری داشته باشد. روکش دندان نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است و می‌تواند تا بیست سال ماندگاری داشته باشد.

مزایا لمینت و کامپوزیت و روکش دندان

مزایا از مهمترین علت های تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش دندان است که باید بررسی شوند و با توجه به آنها روکش مناسب انتخاب شود. در ادامه هر کدام از این موارد را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید
آیا کامپوزیت به دندان آسیب میزند؟

مزایا لمینت دندان

  • دارای ظاهری طبیعی و شفاف است
  • می‌تواند رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها را به طور متناسب با چهره فرد تغییر دهد
  • مقاوم در برابر لکه‌دار شدن، خراشیدگی و شکستگی است
  • مدت زمان زندگی آن می‌تواند تا ده سال باشد

مزایا کامپوزیت دندان

  • قیمت آن پایین‌تر از لمینت دندان است
  • می‌تواند در یک جلسه دندان‌پزشکی نصب شود
  • در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی، می‌توان آن را تعمیر کرد

مزایا روکش دندان

  • می‌تواند دندان‌های آسیب دیده یا تخریب شده را پوشش دهد
  • می‌تواند دندان را از لحاظ زیبایی و عملکردی بهبود بخشد
  • مقاومت بسیار بالایی دارد
  • مدت زمان زندگی آن می‌تواند تا بیست سال باشد

معایب لمینت و کامپوزیت و روکش دندان

در ادامه تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش از روی معایبی که هر کدام دارند بررسی خواهیم کرد. این معایب در تصمیم نهایی دندانپزشک و مراجعه کننده بسیار تاثیر گذار هستند.

معایب لمینت دندان

  • قیمت آن بالا است
  • برای نصب آن باید مقدار کمی از مینای دندان برداشته شود
  • نیاز به چندین جلسه دندان‌پزشکی دارد
  • در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی، نمی‌توان آن را تعمیر کرد

معایب کامپوزیت دندان

  • کمتر از لمینت دندان طبیعی به نظر می‌رسد
  • حساس به رنگ‌های قوی است و با گذشت زمان لکه‌دار میشود
  • کمتر از لمینت دندان مقاوم است
  • مدت زمان زندگی آن می‌تواند تا پنج سال باشد

معایب روکش دندان

  • قیمت آن بسیار بالا است
  • برای نصب آن باید مقدار زیادی از مینای دندان و لثه برداشته شود
  • نیاز به چندین جلسه دندان‌پزشکی دارد
  • گاهی کمی ضخیم و غیر طبیعی به نظر میرسد

خلاصه ای از تفاوت لمینت و کامپوزیت و روکش

به طور خلاصه، می‌توان گفت که لمینت، کامپوزیت و روکش دندان سه روش مختلف برای بهبود ظاهر دندان‌ها هستند که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای انتخاب بهترین گزینه برای هر فرد، باید با توجه به عواملی مانند قیمت کامپوزیت، زیبایی و ماندگاری، مشاوره با دندان‌پزشک صورت گیرد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد.

پیام بگذارید

Call Now Buttonمشاوره و ویزیت تخصصی رایگان