تحلیل لثه چرا اتفاق می افتد و چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه چرا اتفاق می افتد و چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه (Gum recession)، وضعیتی است که در آن لثه به صورت تدریجی از محل نرمال خود عقب‌نشینی می‌کند و از اطراف دندان‌ها عقب می‌رود. این موضوع می‌تواند باعث فاصله‌ی بین لثه و قسمت ریشه دندان‌ شود و در نتیجه ریشه دندان‌ها بیرون‌ آید و ناحیه‌ای از دندان که معمولاً پوشیده است، نمایان گردد. لثه‌ها معمولاً نقش حفاظتی در حفظ دندان‌ها و ساختارهای زیرین آن ها دارند.

دلایل عقب نشینی لثه

عوامل مختلفی می‌توانند باعث تحلیل رفتن لثه شوند، از جمله:

  1. مسواک زدن نادرست: استفاده نادرست از مسواک مثلا با سختی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به لثه شود و به تدریج باعث کاهش لثه شود.
  2. بیماری‌های لثه: برخی از بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه می‌توانند باعث تخریب و پسروی لثه گردد.
  3. جراحی دهانی نادرست: جراحی‌های نادرست می‌توانند ساختار لثه را تخریب کرده و باعث تحلیل رفتن آن شوند.
  4. فشار مکرر: فشار مکرر و قوی بر روی دندان‌ها مانند خوردن غذاهای سفت می‌تواند باعث تحلیل لثه شود.
  5. فرایند پیری: با پیر شدن، بافت‌های بدن نیز تغییراتی را تجربه می‌کنند. لثه‌ها نیز ممکن است با پیری ضعیف‌تر شده و به راحتی تحلیل بروند.
  6. سایر عوامل: گاهی اوقات دلایل مشخصی برای پسروی لثه وجود ندارد و ممکن است به صورت ناگهانی رخ دهد.

پسروی لثه می‌تواند به مشکلات دهانی مانند حساسیت نسبت به سرما یا گرما، افزایش اختلالات دندانی و حتی از دست دادن دندان‌ها منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، مراقبت‌های دهانی منظم، استفاده مناسب از مسواک و خوردن یک رژیم غذایی سالم می‌توانند مفید باشند. در صورت بروز مشکل، مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص و درمان مناسب الزامی است.

بیشتر بخوانید
علل و راه های پیشگیری و درمان بوی بد دهان

روش های درمان پسروی لثه

روش‌های مختلفی برای درمان تحلیل لثه وجود دارند. به تفصیل به این روش‌ها پرداخته شده است:

  1. درمان تحلیل لثه با لیزر: این روش با استفاده از لیزرهای خاص به تقویت و بهبود وضعیت لثه‌ها می‌پردازد. از این روش برای ترمیم و ایجاد اتصالات جدید بین لثه و دندان‌ها استفاده می‌شود.
  2. پیوند لثه: در این روش، بافت‌های لثه‌ای از مناطق دیگری از دهان به منطقه‌هایی که تحلیل شده‌اند، منتقل می‌شوند. این روش به تقویت لثه و بازسازی ناحیه تحلیل‌ رفته کمک می‌کند.
  3. درمان با جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه: این روش با انجام جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه باعث پاکسازی منطقه و بهبود وضعیت لثه می‌شود.
  4. درمان با بازسازی: این روش معمولاً در مواردی که تحلیل شدید لثه اتفاق می افتد به کار می رود. در این روش، با استفاده از جراحی ترمیمی و ایجاد بافت‌های جدید، وضعیت لثه و ساختار زیرین دندان‌ها بهبود می‌یابد.

انتخاب روش مناسب برای درمان پسروی لثه وابسته به شدت تحلیل، وضعیت عمومی دهان و … است. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کرده و پس از تشخیص، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

درمان های خانگی و گیاهی برای حل مشکل

برخی از درمان‌های خانگی و گیاهی ممکن است در بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کنند. اما باید توجه داشت که این روش‌ها بیشتر به عنوان مکمل در کنار درمان‌های حرفه‌ای دندانپزشکی توصیه می‌شوند و قبل از استفاده، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. در زیر به تفصیل به این درمان‌ها اشاره می‌کنم:

  1. روغن اکالیپتوس: اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. ممکن است استفاده از روغن اکالیپتوس به صورت ماساژ ملایم روی لثه‌ها، به کاهش التهاب و حساسیت کمک کند.
  2. نمک: آب حاوی کمی نمک می‌تواند به تهیه محلول‌های ضد التهاب برای شستشوی دهان و دور لثه‌ها کمک کند. این محلول‌ها می‌توانند باکتری‌ها را کاهش دهند.
  3. چای سبز: چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کنند. می‌توانید از چای سبز خنک شده برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  4. روغن نعنا فلفلی: روغن نعنا فلفلی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. با مراجعه به دندانپزشک و مشورت، ممکن است برای ماساژ ملایم روی لثه‌ها توصیه شود.
  5. آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا دارای خواص التیام‌بخش و ضد التهاب است. این ژل می‌تواند به بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کند.
  6. ژل زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتریایی می باشید. می‌توانید از ژل زردچوبه برای ماساژ ملایم روی لثه‌ها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید
تغییر رنگ لثه به چه علت رخ می دهد؟

پیام بگذارید

Call Now Buttonمشاوره و ویزیت تخصصی رایگان