تحلیل لثه چرا اتفاق می افتد و چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه چرا اتفاق می افتد و چگونه درمان می شود؟

تحلیل لثه (Gum recession)، وضعیتی است که در آن لثه به صورت تدریجی از محل نرمال خود عقب‌نشینی می‌کند و از اطراف دندان‌ها عقب می‌رود. این موضوع می‌تواند باعث فاصله‌ی بین لثه و قسمت ریشه دندان‌ شود و در نتیجه ریشه دندان‌ها بیرون‌ آید و ناحیه‌ای از دندان که معمولاً پوشیده است، نمایان گردد. لثه‌ها معمولاً نقش حفاظتی در حفظ دندان‌ها و ساختارهای زیرین آن ها دارند.

دلایل عقب نشینی لثه

عوامل مختلفی می‌توانند باعث تحلیل رفتن لثه شوند، از جمله:

  1. مسواک زدن نادرست: استفاده نادرست از مسواک مثلا با سختی بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به لثه شود و به تدریج باعث کاهش لثه شود.
  2. بیماری‌های لثه: برخی از بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه می‌توانند باعث تخریب و پسروی لثه گردد.
  3. جراحی دهانی نادرست: جراحی‌های نادرست می‌توانند ساختار لثه را تخریب کرده و باعث تحلیل رفتن آن شوند.
  4. فشار مکرر: فشار مکرر و قوی بر روی دندان‌ها مانند خوردن غذاهای سفت می‌تواند باعث تحلیل لثه شود.
  5. فرایند پیری: با پیر شدن، بافت‌های بدن نیز تغییراتی را تجربه می‌کنند. لثه‌ها نیز ممکن است با پیری ضعیف‌تر شده و به راحتی تحلیل بروند.
  6. سایر عوامل: گاهی اوقات دلایل مشخصی برای پسروی لثه وجود ندارد و ممکن است به صورت ناگهانی رخ دهد.

پسروی لثه می‌تواند به مشکلات دهانی مانند حساسیت نسبت به سرما یا گرما، افزایش اختلالات دندانی و حتی از دست دادن دندان‌ها منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، مراقبت‌های دهانی منظم، استفاده مناسب از مسواک و خوردن یک رژیم غذایی سالم می‌توانند مفید باشند. در صورت بروز مشکل، مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص و درمان مناسب الزامی است.

بیشتر بخوانید
لیفت لثه (کانتورینگ لثه)

روش های درمان پسروی لثه

روش‌های مختلفی برای درمان تحلیل لثه وجود دارند. به تفصیل به این روش‌ها پرداخته شده است:

  1. درمان تحلیل لثه با لیزر: این روش با استفاده از لیزرهای خاص به تقویت و بهبود وضعیت لثه‌ها می‌پردازد. از این روش برای ترمیم و ایجاد اتصالات جدید بین لثه و دندان‌ها استفاده می‌شود.
  2. پیوند لثه: در این روش، بافت‌های لثه‌ای از مناطق دیگری از دهان به منطقه‌هایی که تحلیل شده‌اند، منتقل می‌شوند. این روش به تقویت لثه و بازسازی ناحیه تحلیل‌ رفته کمک می‌کند.
  3. درمان با جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه: این روش با انجام جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه باعث پاکسازی منطقه و بهبود وضعیت لثه می‌شود.
  4. درمان با بازسازی: این روش معمولاً در مواردی که تحلیل شدید لثه اتفاق می افتد به کار می رود. در این روش، با استفاده از جراحی ترمیمی و ایجاد بافت‌های جدید، وضعیت لثه و ساختار زیرین دندان‌ها بهبود می‌یابد.

انتخاب روش مناسب برای درمان پسروی لثه وابسته به شدت تحلیل، وضعیت عمومی دهان و … است. بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کرده و پس از تشخیص، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

درمان های خانگی و گیاهی برای حل مشکل

برخی از درمان‌های خانگی و گیاهی ممکن است در بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کنند. اما باید توجه داشت که این روش‌ها بیشتر به عنوان مکمل در کنار درمان‌های حرفه‌ای دندانپزشکی توصیه می‌شوند و قبل از استفاده، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. در زیر به تفصیل به این درمان‌ها اشاره می‌کنم:

  1. روغن اکالیپتوس: اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. ممکن است استفاده از روغن اکالیپتوس به صورت ماساژ ملایم روی لثه‌ها، به کاهش التهاب و حساسیت کمک کند.
  2. نمک: آب حاوی کمی نمک می‌تواند به تهیه محلول‌های ضد التهاب برای شستشوی دهان و دور لثه‌ها کمک کند. این محلول‌ها می‌توانند باکتری‌ها را کاهش دهند.
  3. چای سبز: چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کنند. می‌توانید از چای سبز خنک شده برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  4. روغن نعنا فلفلی: روغن نعنا فلفلی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. با مراجعه به دندانپزشک و مشورت، ممکن است برای ماساژ ملایم روی لثه‌ها توصیه شود.
  5. آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا دارای خواص التیام‌بخش و ضد التهاب است. این ژل می‌تواند به بهبود وضعیت لثه‌ها کمک کند.
  6. ژل زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتریایی می باشید. می‌توانید از ژل زردچوبه برای ماساژ ملایم روی لثه‌ها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید
علل و راه های پیشگیری و درمان بوی بد دهان

پیام بگذارید

Call Now Buttonمشاوره و ویزیت تخصصی رایگان